Tainalandia | rehtorin blogi

Taina Schorin-Keltto

Asiakastyytyväisyyttä

Miten palvella asiakasta hyvin?

Koska tyytyväisyys on tunne ja se siis muodostuu omista kokemuksista kussakin tilanteessa, olemme varsinkin me palveluntarjoajat todella liemessä. Kaikkia ei voi aina miellyttää.

Viime aikoina olen yrittänyt kuunnella teitä oppilaitamme erityisen tarkalla korvalla. Joulunäytöspaikkaa ja aikaa valitessamme sain seuraavia toiveita

  • Liput eivät saa hinnaltaan ylittää 10€ = tilan kustannukset eivät siis voi olla kovin suuret
  • Paikkaan pitää päästä helposti kaikkialta
  • Paikan läheisyydessä tulisi olla parkkipaikkoja, mieluiten maksuttomia
  • Koulun pitää varmistaa vanhemmille kaksi paikkaa per perhe
  • Oppilaita ei saa pistää hankkimaan jotain ylimääräisiä tarvikkeita tuohon esitykseen vaan koulun tulisi tarjota nuo
  • Aikataulut tulee tehdä niin, että ne sopivat perheiden muihin suunnitelmiin
  • Näytökset eivät saa olla liian pitkiä

Vaikka toiveita ei sinällään ole paljon, ovat ne mahdottomia täyttää.

Koska toimimme täysin oppilasmaksujen varassa, joudumme rahoittamaan kaikki esityksemme lipputuloilla. Olemme jo kymmenien vuosien ajan toimineen Aleksanterin teatterissa, mutta viime keväänä kävi selväksi, ettei tuo ole paras ratkaisu kaikille. Oli selvää, että lipun korkeampi hinta vähentää katsojia ja näin osa innokkaista katsojistamme jäi pois näytöksestä. Vaikka näytöksemme ovat todella upeita, kiinnostaa teitä tietenkin eniten tuo oman lapsenne esitys. Päädyimme etsimään uutta paikkaa.

Nyt kokeilemme erilaisia toimintamalleja ja olemme Arabia salissa. Ainakin toimintaympäristöltään Pop Jazz opisto sopii meille. Lyhyellä tuttavuudella voin sanoa, että talo on täytetty joustavilla ja asiansa osaavilla ihmisillä. Ystävälliset vahtimestarit ovat taipuneet vuoksemme jo nyt useasti. Koska tila on pienempi ja siten edullisempi, saatoimme laskea lipun hintaa 50%. Tuo tietysti toi lisää yleisöä ja niin osa näytöksistämme onkin loppuunmyytyjä. Tilaan kuitenkin mahtuu 300 katsojaa eli mikään ihan pieni tila tuo ei ole. Olen pahoillani siitä, että osa teistä heräsi, markkinoinnistamme huolimatta, vasta muutama päivä ennen näytöstä, noita lippuja ostamaan. Kuitenkin yritimme parhaamme mukaan teille tiedottaa tilan koosta ja suosittelimme tekemään tuon lippuhankinnan ajoissa.

Siihen emme taivu, että varaisimme lippuja vanhemmille etukäteen. Tuo vaatisi sen, että kaikkien olisi nuo liput sitten pakko hankkia. Tuolla menettelyllä meillä olisi ollut n. 80 lippua/näytös myymättä vielä eilen ja ne perheet, jotka haluavat tuoda suuremman joukon taiteenystävistä katsomoon, olisivat jääneet rannalle. Niin tai näin, tyytymättömiä asiakkaita olisi ollut kuitenkin.

Olemme nyt siis pyrkineet järjestämään varapaikkoja katsomoon teille 35 vanhemmalle, jotka ette ehtineet lippujanne saada. Meille on tärkeää, että kaikki näkevät upeat esityksemme ja pääsette mukaan nauttimaan tanssinriemusta. Sopu sijaa antaa sanotaan ja toivottavasti tuo on totta.

Kehitetään yhteistyötä ja toimintaa ja toivottavasti löydämme malleja, jotka miellyttävät teitä tai ainakin ovat mielestänne edes ok.

Joulunäytöksiä kohden

Kuvagalleria
Tanssikeskus Footlight